IlsedeJong.reismee.nl

Klaar met de eerste course

Ja, echt definitief over de helft nu. We hebben vorige week onze course helemaal afgesloten en gisteren ben ik alweer begonnen met de nieuwe! Teaching for sustainability.
Maar voordat ik hierover ga vertellen ga ik eerst nog een weekje terug, want niet afgelopen vrijdag maar die vrijdag daarvoor was een behoorlijk volle dag. Ik had mijn paper nog niet af en die moest ik eigenlijk wel af gaan schrijven. Maar we hadden ook wel wat ontspanning nodig, dus Iris en ik zijn lekker naar het zwembad gegaan. Eerst een uur baantjes gezwommen, want we moesten toch nog wel een soort van sportief doen. Daarna nog lekker in het bubbelbad enzo gezeten. Heerlijk! ´s avonds gingen we naar een ijshockeywedstrijd. Ik had dit nog nooit gezien dus ik was erg benieuwd. We zijn er met een hele groep heen gegaan en het was echt super gaaf! En Malmö won ook nog! met 10-2, dat schijnt ook nog eens een bijzondere uitslag te zijn, want meestal is het 2-2, 3-1, 4-2, of dat soort uitslagen. Ik kende ook de spelregels niet zo goed, maar gelukkig waren er genoeg mensen die het wel konden uitleggen. Het spel gaat zo snel! Soms ben je echt aan het zoeken waar de puck is, maar dat is eigenlijk meestal waar het grootste gevecht is. Bij ijshockey mag best wel veel, dus er waren ook wel af en toe behoorlijke worstelingen en botsingen, maar wel heel interessant om te zien! Ik vond het echt heel erg leuk! Na de ijshockey wedstrijd was er nog een feestje op de 5e verdieping. Gezellig weer met iedereen, maar ik was best wel moe van de lange dag, dus daarna ben ik lekker naar bed gegaan.
Zaterdag moest ik echt mijn paper afschrijven. En het is uiteindelijk gelukt! Ik vind het best wel lastig om in het Engels te schrijven, zeker als het academisch engels moet zijn en ik daar aankom met mijn pabo kwaliteiten. Ik heb dus uiteindelijk aan een Australische jongen, Josh, die English literature studeert, gevraagd of hij mijn paper wilde lezen. Uiteindelijk heeft hij me heel goed geholpen en hij kon precies aanvullen wat ik miste. Soms ben je namelijk op zoek naar woorden, maar dan kon ik het net niet goed genoeg bedenken in het Engels. Of woorden als ´en´ipv ´and´ had ik heel vaak gebruikt, gewoon omdat dat automatisch gaat.
Zondag zijn we met een groep meiden naar een dansvoorstelling geweest, hier in de schouwburg van Malmö. Het begin was eigenlijk een beetje saai, we wisten niet zo goed waar het verhaal over ging wat ze uitbeelden en voor mij leek het allemaal hetzelfde. Maar het tweede deel was heel gaaf, heel mooi decor en hele gave dansen.

Maandag moesten we naar school om onze papers in te leveren. Dit duurde uiteindelijk veel langer dan gepland, want iedereen wilde elkaars paper nog lezen en nog wat verbeteringen in aanbrengen. Maar uiteindelijk lag hij mooi op tijd in het postvak van mijn docent. Hierna zijn Iris en ik op zoek gegaan naar een kapper. Mijn haar werd echt te lang en het moest echt geknipt worden. Het vinden van een kapper was nog best lastig, normaal gesproken als je door de stad loopt kom je ze overal tegen, maar nu leken ze ineens allemaal verdwenen te zijn. Uiteindelijk hadden we er toch ergens eentje gevonden. En nu is mijn haar weer netjes kort (:
Dinsdag hebben Iris en ik speculaas gebakken. Iris had namelijk uit Nederland speculaaskruiden meegenomen, en we hadden echt zin om dit weer eens te eten. En het was toch lekker!!
Woensdag zijn Iris en ik aan onze presentatie van onze papers gaan werken. We hebben onze paper allebei over hetzelfde onderwerp gehouden dus mochten we de presentatie samen doen. We hebben ervoor gekozen om er een beetje een pabo-achtige presentatie van te maken. Na een paar uur daaraan gewerkt te hebben, waren we ermee klaar. Donderdag en vrijdag waren de presentaties, wij stonden helemaal onderaan de lijst, dus wij moesten vrijdag. Dus donderdag konden we gewoon lekker luisteren. Heel interessant wat iedereen heeft uitgevonden, en dat vergeleken met hun eigen land. Donderdagavond hebben we een afscheidsdiner gehouden voor Steffie, want die ging na de eerste course alweer naar huis.
Vrijdag na de presentaties waren we uitgenodigd om bij onze leraar te komen eten. Hij woont echt in een heel mooi huis! Toen we daar aankwamen kregen we ook Zweedse glögg, dat is de Zweeds gluhwein, maar dan wat zoeter en ze stoppen er nootjes en rozijnen in. Best lekker voor een keertje!(: Daarna gingen we gezellig met zn alle aan de tafel zitten eten. Uiteindelijk werd het best laat, en ik ging uiteindelijk ook echt te laat naar bed.
Daardoor kon ik maar 2 en half uur slapen, want de volgende ochtend gingen we naar Göteborg samen met Iris en Fleur om daar Rianne op te zoeken! Gelukkig moesten we nog een poosje in de bus zitten en het waren echt hele relaxte stoelen dus ik heb nog eventjes kunnen slapen.
In Göteborg heeft Rianne vanalles laten zien. We zijn naar het oude gedeelte geweest waar ze hele schattige huisjes en winkeltjes hebben. Lekker rondgelopen en veel te veel dingen die ik dan eigenlijk zou willen kopen waar ik helemaal geen geld voor heb. ’s Middags hebben we heerlijk geluncht in een heel leuk restaurantje. Daarna zijn we verder de stad in geweest en daarna naar het kunstmuseum geweest, waar heel veel verschillende soorten schilderijen hingen en beelden stonden. Ook bijvoorbeeld van Gogh, niet het allermooiste, maar wel leuk om te zien! Rond een uur of 3 begon het alweer te schemeren, maar we zijn toch nog een stukje gaan lopen. Een heuvel op, waar bovenop een kerk staat. Vanaf daar hadden we een mooi uitzicht over de stad! Hierna zijn we boodschappen gaan doen, eten en de rest van de avond lekker rustig aan gedaan.
De volgende dag gingen we naar eilandjes in de buurt van Göteborg. Wat echt heel erg Zweeds was! Overal van dat soort Pippi huizen, heel knus en gezellig! Helaas was het slecht weer, best wel regenachtig. Na een poosje zijn we in een restaurantje gaan zitten. Lekker chocolademelk gedronken en de Zweedse princesscake gegeten!(:
Hierna gingen we weer terug naar het vaste land en zijn we nog even de stad in geweest. Het is hier al een en al kerst. Overal zijn er al bomen compleet versierd met lichtjes en overal zijn een heleboel kerstspullen te koop. Voor mij is dat best wel wennen, omdat ik altijd vind dat kerst pas na Sinterklaas komt. Maar dat gaat hier natuurlijk wel wat anders. Dus zo langzamerhand begin ik het toch wel stiekem beetje leuk te vinden. Al gaat het toch nog wel even duren voordat ik mijn eerste kerstspulletjes voor hier ga kopen. Pff wat een onwijs lang verhaal alweer! Ik zou nog wel kunnen vertellen over de start van mijn nieuwe course gisteren, maar dan wordt het helemaal een lang verhaal. Dus dat houden jullie van me tegoed!

Reacties

Reacties

Alex

Paper af zie ik :D niceeee!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!