IlsedeJong.reismee.nl

Kanokamp!

Het is weer een hele volle en super week geweest!
Maandagochtend hadden we 4 uur gym. De eerste twee uur floorbal, wat echt heel grappig was! Het is in Zweden best een populaire sport, dus daarom gingen wij het ook leren. Het gaat behoorlijk snel, sneller dan gewoon hockey en aan het einde van de les kon ik weer 3 nieuwe blauwe plekken aan mijn verzameling toevoegen. Maar het was wel heel leuk! Na floorbal hadden we nog 2 uur gymnastics waarin we weer gingen rollen en salto’s maken. Dit hadden we namelijk dinsdag nodig. Want dinsdag gingen we springboarden! (van een duikplank afspringen en kunstjes doen) In eerste instantie had ik er niet zoveel zin in, beetje mezelf in het zwembad van een duikplank naar beneden laten storten. En ik zag mezelf al plat op mijn buik op het water belanden. Maar dit viel allemaal heel erg mee! Het werd heel rustig opgebouwd, eerst moesten we ons van de kant op verschillende manieren in het water laten vallen, wat al heel grappig was. Je raakt heel snel aan het water gewend en al snel waren we salto’s aan het maken. Daarna van de 1 meter afspringen, later van de 3 meter en uiteindelijk van 5 meter naar beneden. Het was echt heel gaaf, en ik heb het allemaal gedaan! (toch wel beetje trots op mezelf, haha!) Na het duiken mochten we nog even in het zwembad blijven, dus we hebben heerlijk nog 2 uurtjes daar rondgehangen. Heel vervelend is het om hier naar school te gaan dus…

Woensdag was het zover, kanokamp! Van tevoren waren we wel bang voor slecht weer, maar dit viel uiteindelijk heel erg mee! Toen we bij de kano’s aankwamen was het droog en het zag er ook niet naar uit dat het zou gaan regenen, het was alleen een beetje koud. Maar wat wil je dan ook in oktober in Zweden. Na de uitleg over de kano’s gingen we de kano’s laden en konden we het water in. Ik zat met Iris in een boot en het ging allemaal best wel goed! Het is zo heerlijk om op zo’n stil meer lekker te peddelen. Helemaal niets van de bewoonde wereld om je heen, behalve dan de rest van de klas was er alleen het water, bomen en vogels, heerlijk! Na een poosje besloot de zon ook nog even te komen kijken, dat maakte het hele plaatje compleet. Rond een uur of 4 kwamen we bij plaats van bestemming aan en gingen we ons tentenkamp opbouwen. Eerst de tenten opbouwen en daarna werden we in groepen verdeeld om de rest op te bouwen. Ik zat in de groep vuur maken. Dit was nogal lastig, want al het hout was behoorlijk nat, na anderhalf uur proberen kregen we het eindelijk voor elkaar en hadden we een vuur waar we eten boven konden maken. Echt kampeten: hamburgers! Het werd al heel snel donker en steeds kouder, maar gelukkig was het kampvuur lekker warm. Het was heel helder en er waren een aantal hele duidelijke sterren. Na een poosje was er echt een hele grote vallende ster! Nooit gedacht dat ik dat nou eens zou zien, maar toch gelukt! Avond was dus geslaagd.
De volgende dag toen we wakker werden zagen we het zonnetje al schijnen en hadden we in onze tent met z’n drieën bedacht dat we wel even een duik zouden nemen in het meer. Uiteindelijk kregen we nog een aantal andere mee en keihard gillend zijn we erin gerend en er weer uit gegaan. Heerlijk! Want boven eht water in het zonnetje was het warmer dan in het water. Maar de rest verklaarde ons voor gek. Hierna gingen we weer een dagje varen, de zon besloot goed zijn best te doen dus het was weer heerlijk om te varen. Het was echt zo relaxed! En de omgeving was zo mooi, alle bomen in herfstkleuren en de weerspiegeling in het water en een helderblauwe lucht, heel bijzonder. Ik had ook niet echt meer het idee meer dat ik voor school bezig was.
Aan het einde van de middag kwamen we weer terug in het kamp, daar moest natuurlijk weer vuur gemaakt worden en eten gekookt worden. Dit keer pasta met Zweedse balletjes(!), met een ketel aan een driepoot. (ik moest ineens weer aan onze prehistorische week in drenthe denken!) als toetje hadden we ‘smores (of ’s mores), dit was Alex zijn idee die uit Amerika komt. Je hebt twee koekjes boven op elkaar met chocola ertussen en een marshmallow die je eerst boven het vuur warm hebt gemaakt. En het heet ‘smores omdat je “some more” wilt! En dat was zeker waar. Na nog wat spelletjes bij het kampvuur gingen we weer slapen en was het al snel weer de volgende dag (dat was vandaag) We werden wakker doordat er muizen in onze tent zaten. Ze zaten tussen alle spullen te zoeken of ze nog wat lekkers te eten konden vinden, ze hebben zelfs door de tassen heen gegeten. Beetje jammer, want veel eten hebben ze niet gevonden en het is behoorlijk zonde van de tassen :(
Door de muizen waren we snel wakker en we waren al snel uit bed, en op een of andere manier waren we heel snel klaar met alles opruimen en dus was er nog een uur over. Er waren ook drie kajakken mee wat ik toch nog wel wilde uitproberen. Samen met twee andere meisjes ben ik het meer opgegaan. Super mooi zo ’s morgens vroeg, want er hangt dan nog een mist over het water, met het zonnetje erbij, heel mooi plaatje! Echt zeer genieten!
Na een half uurtje te hebben gevaren gingen we weer terug, nog een klein beetje helpen met het kamp opruimen en daarna gingen we alweer terug richting de kanobergplaats. Helaas, want ik had het heel erg naar mijn zin!

Tante Ingrid en Manouk

Hoooi Ilse! Nou zeg dat klinkt weer suuuuper leuk!! En wat een geluk dat jullie zo'n mooi weer hebben gehad. Wel stoer dat jullie zo in de kou het water in durfden haha, vast lekker verfrissend ;). Je mag wel een keertje mee in de kano in Nederland, moet je wel hard meepeddelen natuurlijk haha. Dat van de muizen is wel balen, hopelijk is er niet een stiekem mee je tas in meegelift naar Malmö, maar daar kom je nog wel achter als de kaas weg is! Groetjes, tante Ingrid en Manouk.

Jolanda

Leuk om je verhalen te lezen! Wij wensen jou nog een hele leuk tijd in Zweden. Groetjes van Jolanda, Marten, Robin en Jolijn