IlsedeJong.reismee.nl

Laatste "echte schoolweek"

Ik zit al bijna op de helft…! Tijd vliegt, voor ik het weet moet ik straks weer naar huis.. :(
Ik ben nu ook bijna aan het einde van mijn eerste course, dat kan ik merken, want we hebben nog meer vrije tijd dan normaal. Maar, niet echt vrije tijd, het is tijd die we nodig hebben om onze papers te schrijven. Dat is echt nog lastiger dan ik dacht! Allemaal regeltjes waar je je aan moet houden, dat leren we allemaal niet op de Pabo…
Vorige week hadden we onze laatste ‘echte schoolweek’, dat houdt in: 3x gymnastics, koprollen, salto’s enzo. En de allerlaatste les was parkour. Soort van freerunning, op allerlei verschillende manieren ergens op of overheen springen. Er waren twee jongens die het al ongeveer hun hele leven doen, heel gaaf! Zij lieten zien wat je allemaal kan doen. Maar aan parkour zitten geen regels, je mag zelf bedenken op wat voor manier je ergens overheen, onderdoor, doorheen gaat. Nou, aan het begin kon ik niet eens van bank naar bank springen die anderhalve meter uit elkaar stonden en dan blijven staan, maar na wat oefenen ging het steeds beter. Daarna gingen we ook nog wat andere dingen doen, over kasten heen springen, de katsprong tegen een muur, proberen om tegen een overeind staande dikke mat naar boven te klimmen (niet gelukt overigens…) Erg leuk! En ik leef nog, niet gevallen (yay!)

Vrijdagavond kwam Rianne hier aan. Zij zit ook op de Haagse Pabo en ze studeert nu een half jaar in Göteborg (wat Noordelijker in Zweden, haha duhh, zuidelijker kan bijna niet.. ). Het was echt heel leuk om alles hier te laten zien en haar verhalen te horen! Heel veel dingen herken je van elkaar.
’s Avonds hebben we pizza gemaakt en zijn we naar een feestje gegaan op de 6e verdieping, wat wel gezellig was, en zo konden wij ook nog wat mensen en andere verdiepingen laten zien. De volgende dag was het echt heel erg mooi weer! We hebben Rianne Malmö laten zien, naar de turning torso gelopen, de schoolbibliotheek laten zien, de stad in geweest, lekker gelunchd, naar een park geweest en uiteindelijk nog een fika gedaan en daarna was het al bijna 6 uur en moest Rianne alweer op de bus naar Kopenhagen, waar ze een andere vriendin ging bezoeken.

Maandag waren we vrij, maar Stefanie (Oostenrijks) had geregeld dat we met z’n drieën (Iris, Stefanie en ik) bij een basisschool konden gaan kijken. Wat ontzettend gaaf was dat!
Ik dacht eigenlijk dat ik het lesgeven niet heel erg miste, maar toen ik zo door die school heen liep had ik toch wel weer zin om een lesje te gaan geven! Helaas konden de kinderen nog geen engels en konden we niet met ze praten. De school was heel erg mooi, heel erg veel materiaal, ze werken dus ook niet uit methodes, maar ze bedenken de meeste lessen zelf met het materiaal dat ze hebben.
Het meest bijzondere vond ik, dat deze kinderen (6 of 7 jaar, dus vergelijkbaar met groep 3) al hele zinnen en verhalen konden schrijven, terwijl ze eigenlijk nog maar een aantal letters echt hadden besproken in de klas. De juf vertelde ons dat ze de kinderen zo goed mogelijk probeert aan te moedigen en alleen maar wil zorgen voor succeservaringen, zodat de kinderen het gevoel hebben dat ze het kunnen. En dan gaan ze vanzelf meer doen, zoals dus verhalen schrijven!
Verder hebben we ook nog een gymles gezien, helaas was niet de officiële docente er.
Om 11 uur hadden de kinderen lunch. En in Zweden (en volgens mij bijna overal in de wereld behalve Nederland) eten ze hier warm voor lunch. De kinderen krijgen dit van school en de juffen mogen ook gewoon mee eten. Top! Daar zaten we dan, om 11 uur aan onze taco’s. Wel echt heel erg lekker en een totaal nieuwe ervaring om te doen en te zien hoe dat allemaal gaat.
Verder hebben we nog een Zweedse les en rekenen gezien en om 10 over 1 waren ze alweer klaar met school!
Een hele geslaagde dag dus! De juf was heel erg aardig en we hebben haar heel erg veel vragen kunnen stellen. Wat erg handig is voor onze papers.

Gisteravond zijn we naar een pub geweest hier in de buurt. Elke dinsdagavond is daar een open podium en spelen er artiesten. Ook dit was weer heel erg leuk! We waren met best een grote groep en we paste er eigenlijk niet helemaal met zn alle in. Maar toch zijn we gebleven tot half 2. Als ik dan zo die mensen zag spelen op gitaar, mis ik dat toch wel een klein beetje. Niet dat ik nou zo goed ben, maar tja toch gewoon leuk om te doen! Het was in ieder geval wel heerlijk om naar te luisteren en misschien dat we er wel vaker heen gaan!

Ik merk hier dat je als je in gesprek bent met mensen dat je heel veel dingen gaat vergelijken met hoe het is in Nederland. Sommige dingen zijn heel veel hetzelfde in alle landen, maar sommige dingen zijn ook totaal anders. Ook de buitelanders vallen wel eens dingetjes op, wat af en toe best wel grappig is:

- alle buitenlanders valt het hier op dat wij met een harde ‘G’ praten, en daar worden nogal wel eens grapjes over gemaakt. (just add a gggg behind a word and it’s dutch!, enz.)
- Op het moment dat je het over Amsterdam hebt gaan alle (of in ieder geval de meeste) buitenlanders ervan uit dat je weet waar de beste en goedkoopste coffeeshops zitten en dat je ze precies kan uitleggen hoe het allemaal werkt.
- Hagelslag blijven ze maar raar vinden
- Wat ook blijkbaar heel vreemd is, is dat wij brood eten als lunch. Zelfs op school nemen alle anderen pasta of zoiets mee en dan warmen ze dat op in de magnetron (die staan op elke verdieping voor studenten) of ze gaan naar de kantine en kopen daar een heel gerecht, aardappels, vlees en groente en dan zitten wij daar met onze boterham met pasta.
- Fietsen. Het blijft toch grappig, je merkt echt dat we als Nederlanders toch meer gewend zijn aan het fietsen. Auto’s kunnen meteen nogal geïrriteerd reageren als je eventjes net te ver naar links rijdt op de weg en als je met de buitenlandse studenten naar huis rijdt zijn wij toch vaak sneller. En het is echt niet zo dat ik nou zo heel erg wild rijd ofzo.

Nou goed, weer genoeg geschreven voor voorlopig.

Hej då!

Ps: even voor de duidelijkheid, dit was de laatste echte schoolweek voor deze course, we zijn nu bezig met onze papers schrijven en daarna hebben we presentaties en daarna heb ik nog een hele course! Teaching for sustainability, dus ik ben voorlopig nog niet terug!
(yay)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!