IlsedeJong.reismee.nl

Teaching for sustainability en meer leuke dingen

Vorige week begon ik met vertellen dat we aan een nieuwe cursus zijn begonnen, teaching for sustainability en we hadden die maandag onze eerste les gehad. Ik zei dat ik daar later nog op terug zou komen, maar mijn verhaal werd te lang. Dus, daar begin ik vandaag mee!
We zijn dus begonnen aan deze nieuwe cursus, teaching for sustainability. Duurzaam lesgeven, of lesgeven over duurzaamheid. Het is maar hoe je het wil bekijken. Het is ook eigenlijk nog niet helemaal duidelijk wat precies het doel van deze cursus is. Afgelopen maandag kregen we eerst een introductie van de cursus, dat we in december 3 dagen stage gaan lopen, dat er 3 momenten zijn van toetsing en dat de eerste toetsing vrijdag (afgelopen vrijdag) al was. Na de introductie hebben we een spel gespeeld, the fishing game. Het was met veel regeltjes, dus een beetje lastig uitleggen. Maar het doel van het spel was om zoveel mogelijk vissen te vangen, zonder dat de zee leeg zou gaan. En als je te gretig was, ging de zee dus leeg en had iedereen verloren. Het ging om het inzicht dat je zuinig moet zijn met wat je hebt, ook al wil je zoveel mogelijk, je kan niet altijd alles meenemen.
Na deze les kregen we de opdracht om een boek te lezen, ‘World on the edge’. Dit boek ging over hoe slecht het allemaal in de wereld gaat, wat voor natuurrampen er allemaal gebeuren en wat we eraan kunnen doen, door middel van de economie. Klinkt best interessant, maar ik had het idee dat ik eigenlijk 10 keer hetzelfde verhaal zat te lezen alleen dan elke keer net iets anders verteld.
We kregen 3 dagen om dit boek te lezen en vrijdag hadden we er een examen over. Dit examen was niet een schriftelijk examen, maar we werden ingedeeld in groepen en we gingen met elkaar discusseren over het boek. We werden beoordeeld op hoe goed we discusseerde. En we hebben het allemaal gehaald! Yay(:
Vrijdagavond was spelletjesavond. Op de 5e verdieping heb ik met een groep (vooral) Duitsers, gezellig zitten spelen. Ik heb eigenlijk het idee, dat behalve mijn Engels, ook mijn Duits best wel wat beter wordt. Als zij praten kan ik hun wel verstaan, en dat wordt ook steeds makkelijker. Terwijl zij mij niet kunnen verstaan. Ik vroeg me ook af hoe dat eigenlijk komt, want ik heb maar twee jaar Duits gehad en ik heb niet het idee dat ik daar nou zo heel veel heb geleerd. Misschien komt het door harde klanken in de Nederlandse taal, GGGGG…
Zaterdagavond was het plan om uit te gaan. We hadden gehoord dat de grootste club van Scandinavië in Malmö zit en we wilden daar wel eens een kijkje gaan nemen. Met een hele grote groep gingen we op stap. Alleen daar aangekomen liepen er alleen maar mensen van rond de 40/50 jaar oud. Wij vonden dat toch iets te.. dus gingen we verder zoeken. Alleen als je met een grote groep op stap ben is nooit iedereen het met elkaar eens. Dus uiteindelijk hebben we twee uur rondgedwaald en daarna zijn we maar weer naar huis gegaan. Top avond….

Zondag besloot mijn lichaam om eens ziek te worden. Ik was al heel erg verkouden, dus dit zat eraan te komen. Ik heb de hele dag geslapen, en ’s avonds nog even in de keuken gehangen. Iedereen is vet lief! Ik kreeg een deken en ze gingen thee met koekjes maken(:
Maarja, maandag had ik er weer genoeg van, en ik vond dat ik niet meer ziek was. Niet helemaal waar natuurlijk, maar het ging wel weer beter. Ik ging gezellig met Lisa de stad in. Zo grappig al die kerstspullen en kerstverlichting! Ik heb nog nooit zoveel gezien in november.

Dinsdag hadden we weer les. Er stonden allemaal bakjes met chips op tafel en wij moesten gaan proeven welke we de lekkerste vonden. Geen straf dus. Daarna hebben we het gehad over de ingrediënten en als jein de winkel staat, denk je daar dan over na? En denk je ook nog na over de gevolgen in de natuur van het verkrijgen van de ingrediënten?
Hierna kregen we nog een uitleg over een project wat we moeten gaan doen en daarna waren we alweer vrij. Nouja, ik had eerst nog Zweedse les en daarna was ik vrij.

Woensdag ben ik met Iris en Lisa naar Helsingborg geweest. We hadden al gehoord van anderen dat het een hele mooie stad is, dus we moesten er ook maar heen! Helaas was het niet heel erg mooi weer, het zonnetje heeft zich hier al een week niet laten zien, geen seconde. Het was dus allemaal een beetje grijzig. Maar toch was het nog een mooie stad! We hebben de overblijfselen van het kasteel van de stad bekeken en daarna zijn we door het oude gedeelte van de stad gaan lopen. Daar hadden ze hele schattige huisjes en leuke winkeltjes. Rond een uur of 12 zijn we even ergens naar binnen gegaan voor fika! Het was een restaurantje helemaal in jaren 50 stijl. Je hebt eigenlijk een beetje het idee dat je de Grease film binnen stapt. Echt heel leuk! En we hadden ook nog een super lekkere chocoladetaart, hmm (:
Hierna zijn we nog verder gelopen, maar rond een uur of 5 hadden we het wel gezien. De stad is niet zo heel erg groot. Dus zijn we lekker naar huis gegaan.
’s Avonds hebben we Schindler’s List gekeken in de keuken. Mooie film. En tussendoor hadden Iris en ik nog even onze schoen gezet! Haha, helaas kunnen we geen afstand nemen van het Nederlandse Sinterklaasfeest!

Gisteren zijn we naar een ‘natuurschool’ geweest hier in Malmö. Er loopt een project dat de school wordt geholpen om meer sustainable (sorry ik kom even niet op het Nederlandse woord) te worden. Op het schoolplein is nu een stuk ‘natuur’ in plaats van asvalt. De kinderen kunnen lekker spelen tussen de struiken en bomen.
Ik moet eigenlijk zeggen dat het me een beetje tegen viel. In Nederland zie je ook wel scholen die dit hebben en die hebben geen heel project nodig om dit te maken. Ik had er denk ik wat meer van verwacht. Het zag er wel heel mooi uit, maar er was toch nog heel veel gewoon schoolplein over, met normale toestellen. Ik dacht dat als het een natuurschool zou zijn dat dat er allemaal niet zou zijn. Maargoed..
Gisteravond heb ik mama’s lasagna gemaakt, lekker! En daarna hebben we The Pianist gekeken, want die had ik nog nooit gezien en iedereen was daar heel verbaasd over. Dus we moesten hem kijken!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!