IlsedeJong.reismee.nl

Stockholm!

Deze week kregen we van school tijd om informatie te zoeken voor de paper die we moeten schrijven om deze course af te sluiten. Research en visitweek noemen ze dat dan. Maar we waren al vanaf vorige week donderdag vrij. Dus eigenlijk veel te veel vrije tijd.. (:
In het weekend waren we weer van plan om naar Lund te gaan, maar helaas was het weer slecht weer en Lund is echt niet leuk genoeg om in de regen doorheen te lopen. Dus besloten we thuis te blijven en een beetje in Malmö door te stad heen te lopen. Mijn fietsslot liep behoorlijk stroef en na een poosje wilde hij niet meer open. Best een beetje een probleem, want hij stond vast in de fietsenkelder. Ik ben naar boven gegaan om een fles olijfolie te halen omdat we hadden vernomen dat dat erg goed werkt als je dat in je slot stopt! Toen ik terug kwam had Iris hem inmiddels open gekregen. Hierna gingen we met de olijfolie aan de slag, wat echt een enorme rotzooi werd en alles werd natuurlijk onwijs plakkerig (is het nog steeds). Maarrrr mijn fietsslot doet het nu weer heeel soepeltjes!
Toen we klaar waren met onze technische kunstjes gingen we op weg naar school. Er was namelijk open art gallery night. Dit betekende dat we gratis kunst konden gaan bekijken! Leuk om te zien wat voor verschillende dingen mensen kunnen bedenken en dan ook nog kunnen maken.

Maandag en dinsdag zijn Iris en ik naar school gegaan om informatie op te zoeken voor ons paper. In de bibliotheek kan je heerlijk werken, met een mooi uitzicht over de stad(: Het is zo interessant om de verschillen te zien tussen het Zweedse en het Nederlandse schoolsysteem. Het is echt totaal anders!

Van woensdag t/m vrijdag gingen we naar Stockholm! Om 6 uur ’s ochtends vertrokken we met zn 9en met de trein. 4 uur later kwamen we in Stockholm aan. Het was echt mooi weer, dus we hadden goede moed! Na een kwartiertje lopen kwamen we bij het hostel aan, maar we waren te vroeg om in te checken, dus we moesten eerst onze spullen ergens anders in een hok leggen. Daarna zijn we in de keuken gaan zitten om plannen te maken voor de rest van de dag. Dit was nog best wel lastig, want er was eigenlijk niemand die op had gezocht wat er allemaal te doen was in Stockholm. We hebben na een poosje maar besloten dat we gingen lopen en zien wat we zouden doen.
We zijn eerst door het oude gedeelte van Stockholm gelopen, erg mooi! En ziet er ook echt leuk uit. Daar hebben we even een fika gedronken en daarna zijn we naar het fotografiemuseum geweest. Wat eigenlijk wel een beetje tegen viel. 2 verdiepingen waren gesloten, die gaan pas later in oktober open en de verdieping die wij konden zien vonden we niet heel interessant. Na het fotografiemuseum zijn we nog verder de stad in gelopen en daarna weer naar het hostel gegaan. In het hostel konden we nu onze kamer in, wat niet zoveel voorstelde. 8 bedden die onwijs kraakte als je ook maar iets beweegt, 8 kluisjes zonder slot en geen raam.
Na het eten zijn we naar een sportcafe gegaan, want Ajax speelde tegen real Madrid, en omdat de helft van onze groep Nederlanders waren moest dit gekeken worden. Helaas wonnen we niet… Maar toch wel een leuke avond gehad.

De volgende dag was het weer slecht weer, daarom besloten we naar het Vasamuseum te gaan. Dit is een museum dat draait om het Vasa schip. Die in 1600 is gebouwd en een echt machtschip moest voorstellen. Helaas zonk zij na 25 minuten varen doordat er water door de kanonsgaten naar binnen stroomde omdat de wind het schip een beetje gekanteld had. Een grote ramp voor Zweden die tijd! Maar in 1960 heeft een Zweedse archeoloog haar weer gevonden op de bodem van de zee en bleek het dat er 98% van het schip nog in tact was. Ze hebben het schip omhoog gehaald en nu is het een grote bezienswaardigheid. Heel indrukwekkend om het schip zo te zien!
Na het museum zijn we ergens wat gaan eten. Daarna ging de helft van de groep met een boot een tocht maken door de stad. Maar het was slecht weer en je hebt niet altijd een boot nodig om alles te zien, dus daarom besloten Iris, Martin en ik de stad te bekijken zonder boot en te voet nog naar het oude centrum te gaan. ’s avonds werd te groep weer herenigd en zijn we in de binnenstad een pizza gaan eten. Hierna zijn we naar een skybar gegaan waar je een mooi uitzicht hebt over de stad. Rond een uur of 12 besloot de helft van de groep nog een rondje door de stad te lopen en daarna naar het hostel te gaan, de andere helft zou op zoek gaan naar een pub of iets dergelijks. Ik ging met deze groep mee, maar eigenlijk konden we het niet zo vinden, na ongeveer een uur gelopen te hebben besloten we maar terug te gaan naar het hostel. Daar hebben we nog wat kaartspellen gespeeld en daarna zijn we gaan slapen.

De laatste dag was het weer onwijs mooi weer! De trein ging om 7 uur ’s avonds, dus we hadden nog een hele dag om ons te vermaken. We zijn terug gegaan naar het eiland waar ook het Vasamuseum was, daar was namelijk ook Skansen, een park met Zweedse huisjes uit alle tijden. Helaas was heel veel dicht omdat het al buiten het seizoen is, maar toch heel leuk om doorheen te lopen. Ook hadden ze allerlei dieren die in heel Zweden wonen; elanden, beren, lynxen(met jonkies), uilen, enz.
Daarna zijn we nog even de stad door gelopen, een muffin gegeten en daarna met de trein terug naar huis gegaan. Rond middernacht waren we weer thuis.
Leuke dagen gehad!(:

Volgende week hebben we weer gewoon school. En van woensdag t/m vrijdag gaan we op kanokamp. Duimen voor mooi weer!

Liefs Ilse

Tante Ingrid en Manouk

Hoi Ilse!
Wat leuk dat je in Stockholm bent geweest! Wij zijn daar nog nooit geweest. Morgen dus lekker kanoën, inderdaad hopen op mooi weer. Waar ga je eigenlijk kanoën (gebied/meer)? Heel veel succes en plezier alvast!
Groetjes,
Tante Ingrid en Manouk