IlsedeJong.reismee.nl

Schoolweken

Het is alweer een poosje geleden dat ik mijn laatste blog schreef. Er is hier zoveel te doen!
Na de hike hadden we een aantal dagen vrij om uit te rusten, waar ik ook goed gebruik van heb gemaakt.
Die vrijdag waren er 2 jongens van mijn verdieping jarig en daar hoort natuurlijk een feestje bij! Het hele gebouw werd uitgenodigd. Onze Zweedse vrienden, waarmee we de hike hebben gedaan, kwamen ook nog even langs. Zo leuk om iedereen om iedereen weer normaal te zien!
Die zaterdag ben ik met Iris de stad in geweest. Ik had heel hard een spijkerbroek nodig, maar behalve alleen een spijkerbroek heb ik nog veel meer gekocht. Dat was niet helemaal de bedoeling, maarja, zoveel leuke dingen hier!
Zondag waren we van plan om naar IKEA te gaan, maar omdat mijn knie nog steeds niet heel erg wilde meewerken zijn we maar thuis gebleven. Ik ben bezig geweest met alle spullen van de hike op te ruimen. Er was zoveel onwijs vies geworden door de vele regen. Ook mijn schoenen waren nog steeds nat, mijn slaapzak en mijn matje helemaal uitgelegd. Het heeft een poosje geduurd, maar alles is nu uiteindelijk droog en schoon!

Vanaf vorige week maandag moesten we weer naar school. We hebben een aantal colleges gehad en natuurlijk weer gymlessen(kijk filmpjes!). Handstand en koprollen dit keer, die later dus salto’s moeten worden. Ik ben hier dus niet zo’n held in. Maar toch is het wel leuk om te doen! Er is niets verplicht en iedereen helpt elkaar heel goed!
Dinsdag was er een spaans meisje jarig, ’s morgens hadden we al een breakfast party met pannenkoeken. Helemaal geweldig vond ze het. Blijkbaar eten ze daar nooit pannenkoeken, maar ze vonden het allemaal erg lekker! ’s Avonds hebben de Spaanse studenten gekookt, ook erg lekker! En heel erg gezellig want er was een grote groep mensen uitgenodigd.
Overdag zijn we op bezoek gegaan bij Skåneidrotten, dit is een sportorganisatie die geld doneert aan verschillende sportclubs. Het is namelijk in Zweden zo dat de sportclubs geld krijgen van de regering om te kunnen draaien. Maar als je dat geld wilt hebben moet je wel lid zijn van de Sport federation, die verdeelt het geld van de regering dan weer eerlijk over de sportclubs. Als je dus een beginnende club bent, met een goed plan krijg je meer geld om echt een goede club te worden.
Het zit nog veel ingewikkelder in elkaar, maar zo is het een beetje algemeen uitgelegd. Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat in Nederland zit. Ik heb niet het idee dat elke sportclub (of uberhaubt een sportclub) geld krijgt van de regering…?
Verder zijn de Zweden heel erg gericht op het sporten zelf, en niet het presteren. Dit merk ik ook wel goed in de gymlessen, niets moet, alleen als je het zelf wilt hoef je het te doen. Clubs mogen dus ook geen selectie van goede spelers maken die dan bijvoorbeeld vaker mogen trainen, iedereen moet evenveel kans krijgen om te trainen. De politie kan zelfs gebeld worden als dit wel wordt gedaan.

Woensdagavond had ik de kans om te gaan badmintonnen. Yay!! Eindelijk weer tegen een shuttle aan slaan. Het is alleen niet heel erg bijzonder, er zijn 3 banen en vrij weinig mensen die het echt kunnen. De meeste mensen zijn studenten die eens een andere sport uit gaan proberen. Maar toch is het erg leuk! Een beetje tegen Iris badmintonnen en tegen wat andere meiden van Rönnen. Er zijn wel wat Zweedse studenten die het beter kunnen, dus het is leuk om een wedstrijdje te spelen. Er was er zelfs een die zei dat hij op zoek ging naar een toernooi en of ik het dan leuk vond om mee te doen. Duss, als ik kan.. leuk!(:
Vrijdag stond er ‘Student body’ op het rooster. Dit hield in dat ‘wij’ als internationale studenten spellen, bewegingen, of iets anders wat met sport te maken had, uit ons eigen land moesten halen en hiermee een les voor te bereiden. Deze les gingen we geven aan de Zweedse studenten. Maar vrijdag was het alleen nog maar voorbereiden. Niels had mij op het idee gebracht van het spel Hakobal, wat blijkbaar uit Waddinxveen komt, want de rest van alle Nederlanders kennen het niet. Het was echt heel leuk om dit aan de andere studenten te leren! Verder hebben we nog een Australische linedans gedaan en toen waren we alweer door de tijd heen.

Vrijdag ben ik samen met Lisa (Oostenrijk) en Iris een dagje naar Ikea geweest. Lisa had een vloerkleed nodig en ze had gevraagd of ik wilde helpen met uitzoeken dus toen ben ik mee gegaan. Maar helaas kan ik zelf niet door de Ikea lopen zonder zelf ook iets te kopen. Voor lunch hebben we daar natuurlijk de Zweedse balletjes gegeten en daarna heb ik nog een aantal dingen voor in mijn kamer gekocht. Waaronder een plant! Hopelijk blijft hij wat langer leven dan de gemiddelde plant die ik bezit….

Zaterdag waren we van plan om naar Lund te gaan, maar omdat het zo regende hadden we uiteindelijk toch maar besloten om thuis te blijven. Maar alleen op je kamer hangen is niet zo leuk, dus uiteindelijk heb ik met een aantal meiden besloten om ergens een fika (Zweeds voor gezellig ergens koffie/choco/enz. te drinken met je vrienden) te gaan drinken, daarna ergens te lunchen en daarna naar de bios te gaan. Het was dus echt een lekker relaxed dagje!
Dinsdagavond was weer mijn eerste vervolgles Zweeds. We hadden een andere lerares en het was helaas wat minder leuk dan de vorige keer. Ze ging heel snel en ze was eigenlijk meer aan het opnoemen en opschrijven van dingen, dan ons echt iets te leren. Hopelijk is het volgende week leuker!

Maandag hadden we weer student body, toen hadden de Oostenrijkse meisjes een volksdans die we geleerd hebben. Het is echt heel leuk om te doen! (kijk filmpjes).
Hierna hadden we project bunkeflo, dit ging over een onderzoek wat er hier op een school is uitgevoerd. Het onderzoek ging over wat de invloed op schoolprestaties zijn als kinderen elke dag sporten. Eerst hadden we hier een college over, daarna zijn we naar die school gegaan om de gymzaal te bekijken. Eigenlijk was het niet heel erg bijzonder, gewoon een sporthal waar een leraar een groep kinderen les aan het geven was. Er was nog een extra kleine gymzaal waar kinderen kunnen worden geholpen die problemen hebben met motoriek. Het is wel erg mooi!
Verder hebben ze ook nog een hele zaal met indoor voetbalvelden! Echt heel gaaf. Nou ben ik zelf niet zo heel erg van het voetbal, maar het zag er erg mooi uit.
Woensdag hadden we de uitvoering van ‘Student Body’, we moesten dus de Australische linedans, de Oostenrijkse volksdans en het Nederlandse (Waddinxveense..?) Hakobal aan de Zweedse studenten leren. Helaas ging het in de ochtend minder soepel dan gepland, onze fietsen stonden in de fietsenstalling, maar de chip waarmee je de fietsenstalling mee open moest maken deed het niet en dus konden we er niet in. Na een aantal telefoontjes te hebben gepleegd en een half uur gewacht te hebben zijn we maar met de bus gegaan. Uiteindelijk dus 3 kwartier te laat konden we aan onze gymles beginnen. Het was heel erg leuk om te doen! Maar helaas hadden we niet zo heel veel tijd, dus konden we niet de hele Oostenrijkse dans afmaken en hebben we maar kort de spellen gespeeld.

Gisteravond zijn we naar een voetbalwedstrijd geweest. Malmö FF – IFK Göteborg. Het was leuker dan ik me van tevoren had voorgesteld! De hele tribune is aan het springen, klappen en zingen (waar ik niets van versta). We scoorde in de aller eerste minuut, dus het was daarna natuurlijk meteen feest. Maarja, we moesten nog 89 minuten en daarin scoorde Göteborg, helaas. Maarja het was wel echt leuk om mee te maken! Ik vraag me ook echt af of het in Nederland hetzelfde gaat of anders.
Wat trouwens ook nog echt grappig was, was dat Malmö in het licht blauw speelde en Göteborg in het rose. Dus het was echt zo’n babywedstrijd, haha…

Gisteren heb ik ook nog een pakketje met Nederlandse spullen gekregen van mijn ouders en Niels! Super leuk! Enn een mooie collage foto, die nu mooi boven mijn bed hangt.
En ook de foto’s uit het pakket van de familie Voskuilen hangen aan de muur!
Alle post krijgt een plekje aan de muur of aan de kast. Het wordt zo echt steeds gezelliger. Echt super bedankt daarvoor! Echt heel leuk!(:
Hagelslag blijft iedereen hier heel bijzonder vinden. Ze begrijpen niet waarom we niet gewoon nutella op ons brood smeren. Maarja.. als je ze het laat proeven dan snappen ze het ineens!

Vandeweek hebben Iris en ik ook nog een reis naar Lapland geboekt! Van 27 december t/m 3 januari! Leukleuk! Dus oud en nieuw boven de poolcirkel vieren. Toch weer iets anders!(:

Reacties

Reacties

André

In Lapland moet je het noorderlicht kunnen zien. Dat is iets dat ik nog heel graag eens zou zien. Even "googlen" wat het precies is. Heel bijzonder!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!