IlsedeJong.reismee.nl

Einde introductie en begin van school!

Hallo allemaal!

Er is alweer zoveel gebeurd! Wezijn deze week begonnen met het ´echte´ schoolleven.. Of nouja, iets wat ze classes noemen. maar het is eigenlijk heel erg leuk en ik heb nog niet echt het idee dat ik op school zit!

Maar voordat school begon hebben we nog een aantal andere leuke dingen gedaan.
Vorige week donderdag hadden we ´s morgens Swedish exam. Ik had er wel redelijk vertrouwen in van tevoren en het was ook inderdaad niet heel erg moeilijk. We moesten allerlei verschillende dingen doen, jezelf voorstellen, een dag beschrijven, klok kijken, infinitief, voorzetsels, beroepen en nog een aantal dingen die ik even niet 1 2 3 weet nu.
En ik heb mijn cijfer terug gekregen! Of eigenlijk een letter, een B! En iedereen is ´wow?! you got a B, that´s good!` dus het zal wel goed zijn en dus ben ik er blij mee!(:
Rond een uur of 12 gingen weop bustoer, de omgeving Skåne bekijken. Dit was echt heel erg leuk! Er waren 4 bussen en 2 bussen gingen naar dezelfde plek, de andere2 bussen reden de route andersom. We zijn eerst naar een kasteel gereden, het Glimmingehus. Dit is gebouwd in volgens mij 1300, door een rijke man die aan piraterij deed en daar dus blijkbaar erg goed in was, want hij had veel geld om een kasteel te bouwen. Maar hij had ook veel vijanden dus hij had veel boobytraps in zijn kasteel om vijanden buiten te houden. Erg leuk en interessant om te zien. Nouja.. zien, het was nogal donker, dus de meeste dingen waren erg lastig om te bekijken. Maar het verhaal eromheen was leuk om te horen.
Na het Glimmingehus zijn we naar een soort van Stonehenge in het klein geweest. Ale stenar noemen ze het. Het is op een hele mooie plek, op een heuvel aan zee, dus je had een heel erg mooi uitzicht. We hebben daar een tijdje gezeten, wat zitten praten met nieuwe international students, en later nog naar beneden geklommen naar het strand. Het was heel erg mooi weer, dus we hebben echt genoten. Van tevoren hebben we nog echt traditioneel bereide vis gegeten met (vies) Zweeds brood. Het was best wel lekker eigenlijk, terwijl ik normaal gesproken niet heel erg super van vis houd. Alleen de graatjes erin vond ik niet zo leuk..

Na deze lange dag kwamen we weer thuis rond een uur of 8 en zijn we lekker gaan slapen.

Vrijdag mochten we uitslapen want onze Zweedse lessen waren afgelopen. Daarna hadden we nog wat colleges. Bij een van de colleges kwam er een politieagent, die kwam even uitleggen hoe het hier werkt met de regels. Opzich zijn de meeste dingen hetzelfde, maar sommige dingen zijn toch wel opvallend anders! Je mag bijvoorbeeld niet met iemand achterop je fiets rijden, je moet in je eentje op je fiets zitten, anders krijg je een boete van 1000 kronen, dat is ongeveer 120 euro. Maar je mag bijvoorbeeld wel telefoneren achter het stuur. De Zweden zijn heel erg van de regeltjes en ze houden zich er ook prima aan. Ook al zijn ze het er niet mee eens, toch doen ze het.
Het gekke is ook dat er op sommige plekken heel weinig politieagenten zijn. Als je wat noordelijker gaat dan is de kans heel klein dat je een politieagent tegen komt. Soms zijn er maar 10 politieagenten die een gebied als Noord en Zuid-Holland onder zich hebben. Als er dan iets gebeurt kan het dus ook wel even duren voordat er iemand ter plekke is. En wat nog helemaal gek is, is dat als er dus in een grote stad iets is, zoals bijvoorbeeld het Malmö festival, dan worden er nog meer agenten opgeroepen om te helpen en zijn er dus nog minder agenten in de andere regios.

´s Avonds hadden we een welkomsreceptie voor alle internationale studenten en een beetje de aftrap van het nieuwe schooljaar. Dus we gingen met z´n alle eten. Erg gezellig en ook nog eens heel erg lekker! Het was een lopend buffet en er waren echt een heleboel lekkere dingen om te eten.

Zaterdag ben ik met Iris met de trein naar Kopenhagen gegaan. Daar hebben we Bonnie opgezocht, want die doet daar nu een course. Zij heeft ons de stad laten zien, dingen zoals de kleine zeemeermin, kerken, we hebben (bij toeval) de wisseling van de wacht gezien, een park met een tropische kas, de binnenstad en we hebben nog een ijsje gegeten. Daarna ging Bonnie naar haar classmates en zijn Iris en ik nog verder de stad in gegaan. We zijn naar de Disney en Lego winkels geweest en we hebben nog gezocht naar iets kleins om mee te nemen, maar alles is erg duur. Verder waren er in de stad erg veel straatartiesten die allemaal verschillende dingen lieten zien, heel erg leuk!
Uiteindelijk hebben we alle interessante dingen uit het reisboekje gedaan, dus het was een zeer geslaagde dag! Mooie stad!

Maandag begon dan echt school! We hebben eerst kennis gemaakt met de hele klas en de leraar. Hele leuke man! en de meeste mensen van de klas kende ik al wel, maar toch leuk. Daarna kregen we eigenlijk alleen maar heel erg veel informatie over de hike, wat we nog van tevoren moesten doen en wat we nog mee moesten nemen. Heel erg veel informatie en we raakte er eigenlijk een beetje gestrest van omdat het zoveel is, en we hadden nog maar een week. Ook is het allemaal echt heel duur, alle spullen die je voor de hike moet meenemen en het is maar een weekje. Maar aan de andere kant, het is natuurlijk wel een topervaring! (hopelijk)

Mats (onze leraar) heeft ons veel foto´s laten zien en het ziet er echt onwijs mooi uit. De eerste dag (zondag) gaan we over een gletsjer lopen. Heel gaaf! Hopelijk is het weer goed. Mats heeft namelijk naar het weer gekeken en het ziet ernaar uit dat het erg koud gaat worden, waarschijnlijk met sneeuw en veel wind. Als het teveel wordt, veranderen we de route en gaan we ergens anders lopen. Maar dat is wel jammer, want het ziet er heel mooi uit en ik wil erg graag over de gletsjer lopen!

Halverwege de dag hebben we ook de andere helft van onze klas ontmoet. Dit zijn allemaal Zweedse studenten die PE and sports als 1st or 2nd subject doen. Tot nu toe een leuke groep!
Dinsdag werden de tentgroepen (je slaapt met 3 personen in een tent) en de wandelgroepen gemaakt. Ik slaap met Iris en een Duits meisje (may) in de tent. Daarna gingen we naar de sporthal, daar kregen we onze tent, ons pannenset met stoof en wandelstokken. In de gymzaal gingen we oefenen met de tent opzetten. Dat ging redelijk gemakkelijk, dus dat moet wel goed komen. Daarna heeft Mats nog even onze spullen bekeken en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik toch nog wat nieuwe dingen moet gaan kopen.. omdat sommige dingen niet goed waterdicht zijn of niet warm genoeg (voor als het 8 graden gaat vriezen en gaat sneeuwen overdag..)
Daarna zijn we naar buiten gegaan en hebben we zo’n 8 kilometer gewandeld met onze backpack door Malmö. Ik kwam al snel tot de conclusie dat mijn backpack niet zo goed past bij mij, dus ik had een probleem. “Gelukkig” had een andere jongen ook een probleem met zijn backpak, hij heeft nu een nieuwe en ik mag die van hem lenen en die is prima!(:
Gisteren hadden we de ochtend vrij, toen zijn we wat boodschappen gaan doen voor de hike, gedroogd voedsel kopen, wat extra dingen voor in mijn backpack enz. Daarna hadden we gymnastics. In eerste instantie dacht ik echt; ohnee wat gaat dit worden, ik kan helemaal niet gymmen. Maar het was eigenlijk heel erg leuk! Warming up was een soort van dansen in een cirkel, op verschillende manieren lopen enz. Daarna gingen we spiegelen met rek en strek oefeningen en daarna hadden we iets van acrobatiek. Volgens mij als je dit nu zo leest klinkt het niet heel leuk, maar het was echt heel erg grappig! Vind het niet erg om dit vaker te doen, erg leuk zelfs!
En vandaag hadden we weer gym, eigenlijk net zo leuk als gisteren! Alleen vandaag gingen we geen acrobatiek doen, maar iets met alle materialen die je in de gymzaal hebt (en dat zijn er heel veel hier) en daarna nog rollen. (wat overigens niet echt mijn ding is..)

Morgen zijn we vrij, maar gaan we nog meer inkopen doen voor de hike, want ik heb nog niet alles wat helemaal goed is… en voor de rest ga ik uitrusten. Zaterdagochtend vertrekken we hier namelijk om 4.15 en we moeten de hele dag rijden. ’s Avonds komen we dan aan bij de gletsjer en daar slapen we in onze tent. De volgende dag gaan we over de gletsjer lopen, voor ongeveer 6 uurtjes. En maandag begint de hike dan echt.
Ik heb er wel heel veel zin in! Maar ben ook wel een beetje bang voor het weer, als het echt koud gaat worden en gaat regenen of sneeuwen enzo, hmmz. Maargoed, wordt vast heel erg tof!

Liefs

Reacties

Reacties

koen

klinkt leuk ilse heel veel plezier!!! en suc6 op glestjer!

Michael

Klinkt allemaal erg vet Ils!
B voor je Zweeds is inderdaad goed :) (ongv 7,5/8 als je t met Nederland vergelijkt). duuss: volgende bericht verwacht ik in het Zweeds!
Enjoy je hike! X

Annemiek

Hej hej :)
Wat een leuk verhaal! En wat ik ook al tegen iris zei.. heel herkenbaar. Ik vond het vorig jaar ook zo spannend om aan die hike te beginnen. Maar je kunt het vast! Nu nog hopen op mooi weer! Hopelijk laat die sneeuw nog even op zich wachten.
Super de super veel plezier!!
xx Annemiek

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!