IlsedeJong.reismee.nl

Week twee!

Alweer twee weken voorbij en het is nog steeds geweldig hier! (op een beetje ziek zijn na dan.. )
We hebben alweer een hele hoop leuke dingen gedaan. We leren ook steeds meer van het land, onze Zweedse lessen zijn bijna afgelopen, morgen nog een keer 2 en half uur les en dan hebben we donderdag ons eerste exam! Spannend! Maar ik geloof dat het wel gaat lukken.

Wat heb ik verder gedaan behalve Zweedse lessen? Een heleboel. Vorige week woensdag hebben we een dairy product tasting gehad. Omdat als je hier in de supermarkt staat bij de zuivelafdeling, je geen idee hebt wat je moet kopen. Er is heel erg veel en het is allemaal anders, sommige dingen zijn ook echt niet lekker, heel zuur, met stukjes, enz. Maar omdat we nog niet zo heel super goed zijn in Zweeds kan je het niet altijd even makkelijk onderscheiden. Daarom was dit een mooie gelegenheid om te weten te komen wat je wel en niet moet kopen. En daarbij was (het meeste) ook erg lekker!

Verder hebben we nog een aantal college’s gehad, het gaat toch wel heel anders dan dat ik op de pabo gewend ben. Het zijn veel grotere zalen, de stoelen zitten heerlijk (!), de leraar spreekt meestal via een microfoon zodat iedereen het ook duidelijk kan verstaan. Oke, dit is misschien nog niet zo heel raar, maar voor mij is het nieuw. Maar, na elk college of les in de klas gaat iedereen klappen, of soms zelfs op de tafel kloppen en in de gewone Zweedse lessen zegt/roept iedereen dan (in koor) ‘tack for idag!’ (bedankt voor vandaag) tegen de leraar. Dat vind ik echt tof! Studenten laten zien dat het een leuke, interessante, goede les was. Zou ik ook eens moeten proberen met de kleuters haha!

Wat mij ook echt heel erg opvalt, is hoe goed wij als Nederlanders kunnen fietsen. Of hoe slecht de rest er eigenlijk in is. Soms rijden wij voorop en op een gegeven moment zijn we ineens de rest van de groep kwijt. (dit was vooral de eerste dagen, ze beginnen het inmiddels te leren).

Er zijn ook heel veel studenten die met een helm op fietsen. Opzich begrijp ik dat als je in een heuvelachtig/bergachtig landschap woont en daar fietst, maar Malmö is net zo vlak als Nederland, dus ik zie het nut ervan nog niet zo heel erg. En ze fietsen dan ook nog zo langzaam dat je inderdaad bijna om gaat vallen, maargoed ik ben ook wel meerdere malen van mijn fiets af gevallen en heb verschillende dingen bezeerd, maar nog nooit mijn hoofd. Maar, ik geloof niet dat ik de helmdragende fietsers ervan kan overtuigen.. Achjaa, moeten ze zelf weten.

Dit weekend zijn mijn ouders langs geweest. Zij hadden ons weggebracht en daarna zijn ze op vakantie geweest in Zweden, dit weekend kwamen ze terug en bleven ze bij mij op de kamer overnachten. Wat prima gaat! Mijn kamer is groot genoeg!

Mijn broertje was ook nog jarig, dus we hadden ook nog feest! Maar toen ze aankwamen was ik degene die cadeautjes kreeg, wat dingetjes om mijn kamer op te vrolijken en een knuffel Moose, die ik Moes noem(: hij of zij(weet ik nog niet haha..) is mijn nieuwe roombuddy.Verder heb ik nog een heleboel dingetjes gekregen uit de vakantievoorraad die niet op waren gegaan, maar die ik wel heel goed kan gebruiken. Pindakaas enzoo, want dat verkopen ze hier niet…

Daarna heb ik ze alles hier nog een beetje laten zien en ’s avonds zijn we uit eten gegaan bij het steakhouse hier in de stad. Het zit op een heel erg leuk pleintje! Het was heel lekker eten, vlees ga ik waarschijnlijk minder eten hier, want het is echt belachelijk duur.

De volgende dag moesten we alweer vroeg op, want ze moesten nog een hele dag rijden. Dus om 8 uur ’s ochtends stond ik ze al uit te zwaaien. Daarna moest ik mezelf 3 uur vermaken, want iedereen werd pas wakker rond een uur of 11… Echte studenten..

’s middags zijn we nog naar een soort van rommelmarkt geweest. Leuk om eens doorheen te lopen, ik heb een dvd van Pippi Långstrump gekocht, in het Zweeds uiteraard!

Vandaag hebben we onze leraar voor de course echt ontmoet! Hij is heel erg aardig en hij heeft ons al wat dingetjes verteld over de hike. Die is namelijk al over anderhalve week!

We zitten in een groep met 40 studenten, 20 intenational students and 20 swedish students. Dat wordt wel erg gezellig denk ik! Dinsdag gaan we met onze wandelspullen door Malmö lopen en vast wat oefenen, verder moeten we ook nog een keer gedroogd voedsel maken. Ik ben erg benieuwd, het lijkt me namelijk niet erg lekker..

De afgelopen dagen ben ik een klein beetje ziekjes, dus gisteren heb ik helaas wat dingetjes gemist. Ik heb wel lekker mijn dvd’tje zitten kijken en het is toch wel erg grappig in het Zweeds!

Donderdag hebben we ’s morgens exam Swedish en daarna hebben we een bustour door skåne (zo heet deze omgeving) iets waar ik wel naar uitkijk, omdat ik dan wat meer van Zweden zie! Dus hopelijk dan weer helemaal beter..

Nu ga ik lekker slapen

Got natt!

Ohja! ik heb mijn adres nu! dus als iemand die wil hebben, moet je me even een mailtje sturen(:
en internet doet het ook prima, dus skypen kan inmiddels ook (als ik er en in elk geval..)--> ook even een mailtje sturen als je dat wil!(:

Reacties

Reacties

Els (de moeder van Iris)

Hoi Ilse,

Leuk om ook jouw verhalen te lezen en je foto's te bekijken. Kan ik dubbel meegenieten.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!