IlsedeJong.reismee.nl

Eerste week

Ik ben hier alweer een week! Aan de ene kant voelt het echt alsof de tijd voorbij vliegt, maar aan de andere kant lijkt het ook alsof ik hier al heel lang ben. Begin me echt thuis te voelen hier!

We hebben al zoveel dingen gedaan, ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen. Bij het begin?

We hebben elke ochtend Zweedse les en het is echt super leuk! Ik ben helemaal niet van de talen, ik ben heel slecht in Frans, Duits enz. maar dit gaat toch nog best wel goed. Tot nu toe hebben we alleen nog wat basisdingen geleerd; je voorstellen, hoe je heet,waar je woont enz, je familie beschrijven, het alfabet uitspreken, tellen, dingen over je studie vertellen, enzovoort. Je moet heel erg zangerig praten en alles voorin de mond. Voor Engelsen, of Australiërs (die hier heel veel zijn) is het bijvoorbeeld veel lastiger. Ook zijn er dingen die in het Nederlands redelijk hetzelfde zijn, maar dan plakken ze er ‘ska’ achter. Bijvoorbeeld ‘Jag prater Holländska’ (‘ik spreek Nederlands/Hollands’ voor degene die dat niet begrepen hadden)

Donderdag hebben we ESN games gehad, dit was georganiseerd door de studentenvereniging voor buitenlandse studenten. Het zijn grappige spelletjes in de gymzaal om elkaar beter te leren kennen. Zoals, soort van ‘ik ga op reis en ik neem mee’ maar dan met je eigen naam en een beweging, human twister, met 10 personen op zo min mogelijk kranten staan, touwtrekken, basketbal en er was nog een ‘spel’, daarbij ging een fadder(soort van studentmentor) in de zaal staan en die stond dan voor Zweden, de rest moest als een landkaart op zijn eigen land gaan staan, zo kan je heel goed zien waar iedereen vandaan komt. (hoop dat jullie het begrijpen, want het is lastig uit te leggen, maar het was in elk geval erg leuk!)

Uiteindelijk heb ik ook nog gewonnen met human twister met mijn groep samen en we kregen allemaal een t-shirt met daarop: just tell your parents it’s the land of the nobel prize (leave the bit about ABBA, blondes and vodka)

Vrijdag begon het Malmöfestival. Traditie daarbij is dat de Zweden op de eerste dag crayfish eten, daarbij dragen ze een zelfgemaakt hoedje en drinken ze schnaps (met bijpassende schnapssong, die wij uiteraard ook geleerd en gezongen hebben). Maar voordat we de crayfish gingen eten moesten we dus die hoedjes gaan maken. Er stonden grote tafels met materialen om de hoedjes te maken en iedereen ging enthousiast aan de slag. Ik was natuurlijk ook lekker origineel, ik dacht, ik maak een ‘kleuterverjaardagshoed’ (: met oranje natuurlijk

Toen de hoedjes af waren gingen we naar het festivalterrein en daar kregen we een hele schaal vol met crayfish (rivierkreeft). We moesten ze zelf open breken en dan eet je de staart op. Ik vond het niet echt lekker, heel zout en verder weinig smaak, er zit ook maar heel weinig vlees aan dat beest wat je eigenlijk opeet, dus ik vind het wel een beetje zonde om daar zoveel beesten voor dood te maken. Maar ik vind het wel tof dat ik het een keer geprobeerd heb.

Zaterdag was er natuurlijk weer heel veel te doen op het festival. We zijn rondgelopen, bij verschillende artiesten gekeken. Ik vind dat ze best nog wel goede artiesten hebben in Zweden!(:

Oke niet allemaal, na een poosje was er een jongen die x-factor of zoiets dergelijks had gewonnen, dat was echt verschrikkelijk (maar zo erg dat het ook wel weer komisch is)

Zondag zijn we naar IKEA geweest! Yay! Eigenlijk is het niet zo heel veel anders dan de Nederlandse IKEA, alleen dat alles in het Zweeds is en je kronen moet omrekenen naar euro’s. Misschien dat er een aantal kleine dingetjes anders zijn, maar over het algemeen is het hetzelfde. De meeste moesten nog gordijnen hebben omdat die niet standaard in je kamer zitten. Ik had ze al (dankuzeer tante!) dus ik heb de rest een beetje geholpen. Verder nog wat kleine dingetjes gekocht, zoals een wasmand, dekbedovertrek, matje en een kom. Ik wil eigenlijk nog iets aan de muur, maar je mag er niets in spijkeren ofzo, dus ik moet iets met plakkers hebben, maar dat heb ik nog niet gevonden.

Vandaag zijn we net zoals elke dag weer begonnen met Zweedse les, daarna zijn we op zoek gegaan naar een fiets. Het is zo handig om hier een fiets te hebben, de bus kost namelijk ongeveer 2 euro per rit en het lopen van huis naar school is een half uur, net iets te lang om tussendoor even naar huis te gaan. En met de fiets ga je overal veel makkelijker heen, dus iedereen wil een fiets. Maar omdat er dus zoveel studenten zijn gekomen en die allemaal een fiets willen, waren alle fietsen uitverkocht en alle fietsen die nog over waren, waren veel te duur voor een tweedehandsfiets. Maar toch moesten we een fiets hebben, dus we hebben eerst een aantal fietsenwinkels in het centrum geprobeerd, maar dit was nutteloos. Daarna had Stephanie (Oostenrijks meisje) een idee. Zij woont niet in Rönnen omdat daar geen plek meer was, maar ze woont ergens anders in de stad bij een vrouw in huis. Daar om de hoek hebben ze ook fietsenwinkel, toen we daar aankwamen had hij nog redelijk wat fietsen over! We kregen het zelfs voor elkaar om voor alle vijf een fiets te kopen. En we kunnen hem als we weg gaan weer terug verkopen voor tenminste de helft van de prijs, dus dat is wel fijn dat we die garantie hebben.
Ik heb niet echt een hele erge super top fiets, maar hij is wel oke en ik hoef hem maar een half jaartje te gebruiken. Het is een mountainbike, dus je zit ook meer voorover dan ik gewend ben. Maarja ze rijden hier bijna allemaal op zulke fietsen, het is bijna onmogelijk om een ‘omafiets’ te kopen. ( of zoals ze het in Duitsland zeggen, Hollandrad, heb ik vandaag geleerd)

Toen we allemaal een fiets hadden zijn we nog met een aantal meer naar de zee geweest, het is echt super mooi weer hier! Ik hoorde dat het in Nederland heel warm is namelijk, maar hier is het echt perfect! Wat nou slecht weer in Zweden?!

De afgelopen week ben ik dus eigenlijk een beetje geleefd. Ik ben alleen meestal ´s avonds vrij, maar we gaan ook wel met zn alle in de keuken zitten en bijvoorbeeld Uno spelen (oke, ik niet, want ik snap echt sinds vanavond hoe het werkt, maar toch erg gezellig). Ik heb me echt nog geen moment verveeld. Het is zelfs zo dat ik zoveel wil, maar dat er echt te weinig tijd is.

Het is ook zo leuk de verschillen tussen mensen uit verschillende landen. Van de week hadden we het tijdens het ontbijt over vooroordelen in verschillende landen. Een meisje vroeg mij of het waar was dat Nederlanders allemaal hun eigen kaas meenemen als ze op vakantie gaan. Nouja, wij doen dat wel, maar eigenlijk weet niet of iedereen dat doet..? maar toen heb ik ze ook even meteen laten zien wat hagelslag is, omdat wij dat ook altijd meenemen als we op vakantie gaan. Ze kende het dus allemaal niet, en waren heel erg verbaasd dat we dat op ons brood eten. Ze gingen allemaal proeven, en lekker dat ze het vonden! Dus de volgende die hier langs komt moet hagelslag meenemen.

Ik wil nog zoveel meer vertellen, maar het wordt zo’n lang verhaal. Dus het komt de volgende keer wel weer!

Hej då! (bye!)

Reacties

Reacties

Linda

Heerlijk om je verhaal te lezen en je nieuwe foto's te bekijken!

Geniet er lekker van! Lieeeeefs

Tante Ingrid Boskoop

Je hebt het wel naar je zin zo te horen! Leuk hoor met al die verschillende studenten.
Wij nemen ook altijd een stukje stolwijkse boerenkaas mee omdat je in het buitenland vaak alleen van die plastic gouda kaas kan kopen!
Maar nu we zaterdag naar Frankrijk gaan is het stukje kaas wel klein want daar kun je lekkere franse kazen kopen! Annika en Manouk gaan ook mee dus zijn we sinds 4 jaar weer eens met z'n vieren op vakantie. We gaan naar de Drome voor twee weken. Alleen de hagelslag blijft thuis.
Groeten tante Ingrid.

femke

Hey Ilse

ik ben al bijna jaloers ;) haha grapje. mooi dat het allemaal zo gezellig en leuk is daar in zweden. Jij gaat echt onwijs veel bleven daar in het noorden dus genieten zou ik zeggen;) ik ook een leuke vakantie in frankrijk gehad. Nu nog een weekje vrij en dan ga ik op stage. Verder alles prima hier in nederland. Ja het was het weekend erg warm maar gewoon heerlijk van de zomer na genieten in nederland en lekker in zee gezwommen. Xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!